September 18, 2012

Resipi: Ayam goreng cili padi

Assalammualaikum,

Hari ini saya nak kongsikan resipi ayam goreng cili padi masakan kegemaran saya yang simple dan cepat untuk dimasak. Masakan ini jugak saya belajar dari mak saya. Dulu dulu time belajar selalu mak bekalkan lauk ini, saya cuma siapkan bahan bahan je pastu semua mak yang buat. Dan bila sudah berkahwin barulah saya masak from start until the end. Rasa dia hampir sama dengan mak saya buat. Yeayy!!! hehehe, ;)

So, balik balik kerja tengok dalam peti ada apa. Memang tak plan nak masak apa pun. Sebab selalu suami ajak makan kat luar. Mood nak masak hari ni pun berkobar kobar since cuti 3 hari ni mak mertua yang masak. Sekali tengok, wahhh ada ayam, terus nak masak ayam goreng cili padi. Nyummeh, ;p. So rendam ayam then rehat rehatkan badan dulu. After dekat pukul 7 barulah rasa segar dan boleh start masak.


bahan bahan:

ayam dipotong sederhana besar
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1/2 inci halia
15 tangkai cili padi (nak pedas boleh tambah lagi)
garam
kunyit
sedikit air asam jawa
*lada hitam (optional)


let's do it!:

1. Basuh ayam bersih bersih
2. Lumurkan ayam dengan kunyit dan garam secukup rasa.
3. Goreng ayam sehingga masak.
4. Angkat dan asingkan.
5. Next, tumbuk cili padi, halia dan bawang putih.
6. Bawang merah potong bulat dan nipis nipis.
7. Tumiskan kesemua bahan bahan tadi sehingga naik bau dan agak garing.
8. Masukkan sedikit air asam jawa.
9. Kacau rata dan masukkan garam secukup rasa.
10. Kemudian, bolehlah masukkan ayam tadi.
11. Siap dan sedia dihidangkan.

Gambar adalah seperti dibawah (ehsan google):

.
.
.

..:sedap dan mudah, suami pun suka:..

Selamat mencuba.


No comments:

Post a Comment