December 05, 2010

memasak bersama chef fatimah

aha, tjuk entry agak poyo ye di situ. saje la kan mahu share info pasal masak2 ni. asyik citer pasal benda yg sama je boring gak kan. so ari ni, aku g pasar bersama my sister (k.lang) utk membeli barang2 dapur yg sudah kehabisan plus bhan2 utk memasak. oh ye, ini disebabkan k.lang mahu pulang ke maktab that's y la nak masak utk dibawa kesana kata ada jamuan ari isnin ni.

mula2 tu aku ingat k.lang yg nak masak rupenye.."adik jap lg ko masak ye. k.lang nak masak utk mkn tgh hari ni." dan aku diamkan aje. ikut mood gak bile dah smpai umah kang laen lak citernye kan. aku ni bukan leh caya sgt mood berubah2.thee..=p.so after dah smpai, k.lang tnye lg "bile nak mula masak ni"? "ha, iye jap ag kul 12.30 adik masak ye." akhirnya xleh gak nak rehat2.

tau ke aku nak masak ape? ha ni nak citer aku masak KEK COKLAT KUKUS. resipinye of coz la aku tibai kat tenet.hihihi =). ini bukan kali pertama ye aku mencubanye, masuk kali ni sudah 2 kali dan 2 2 menjadi. Alhamdulillah. sudah terbukti ye ini bukan penipuan.dgn m'gunakan segala kepakaran yg aku ada......

nah salin resipi dulu:

1 1/4 cawan tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko van houten
1 sudu kecil baking powder
1 kotak susu coklat (250 ml)
2 biji telur
1 cawan gula halus
1/2 cawan butter
3 sudu besar susu pekat
1/4 cawan minyak masak dan esen vanilla

topping
3-5 sudu besar susu pekat
1/4 cawan serbuk koko van houten
2 sudu besar butter
2 sudu besar susu segar

cara2
1. pukul telur, gula dan butter smpai kembang smbil letan esen vanilla dan mesin lg.
2. ayak tepung, serbuk koko dan baking powder masuk sedikit demi sedikit n kacau lg.
3. masukkan susu kotak, susu pekat minyak dan gaul hingga rata.
4. masuk dlm bekas yg telah disapu dgn marjerin dan kukus selama 45 minit atau nak bakar pun boleh.
5. utk topping campur semua bahan dan masak secara double boiler. then curah di atas kek yang telah sejuk.





xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


taraa!!!so simple kan. bahan2 pun senang nk cari x bnyak kos bwh rm 10 hengget je ni.kalo nak wat 2 adunan boleh la gandakan setiap bahan2 tersebut. korang cubalah ye utk besday org yg tersyg or nk wat mkn petang pun boleh pasti mak akan tersenyum bangga sambil berkata "wah anak dara ku sudah pndai masak." hehehe.=)


p/s: cuti2 ni rajin2 la menolong emak anda ye. jgn dok ckp boring saje. rumahku syurgaku.

2 comments:

  1. adoiii..
    tymah aku ni skrg mmg mngidam coklat jer..
    terliur tgk kek ko ni..huhhu

    ReplyDelete
  2. hehe. ateen try ye.
    kalo xjd roger2 je aku disni..hihihi

    ReplyDelete