December 20, 2010

aku dan si kecik

cerita ini berlaku seawal pg tadi. alkisahnya, semasa menemani emak pegi umah kawannya. emak dan kwn borak2 dan aku yg keseorngan @ jd driver mak ni duduk la lepak di hadapan ruang tamu sambil membaca surat kabar di situ. cis, buat2 rajin la konon. dekat2 situ ade lah anaknya serta suami dan cucu2 nya yg kenit2 tu.

masa aku dtg tu memasing sibuk dgn hal dyeorg. si anak duk main internet smbil menonton tv. suaminya pun ada menemani si anak tgk tv n cucu2 yg ada 3 org ni pun dduk di situ smbil makan keropok jajan nya. (xajak aku join skali pun!huhu)

huh!surat kabar sudah habis ku baca emak x siap2 ag ke? aku dah start mengantuk dah ni, mahu je aku tido kang.hahaha. tiba2 sorang dripada budak kecik ni dtg menghampiri aku. ah, sudahh. mula2 dye tnye "baca ape tu?" aku ckp la "mjalah. nak ke? ambil la". yela umah org kan suka ati dye la nak amek ke x. xkan aku nak wat keras je kat situ.

diam lg. eh, budak ni dkat lg seakan akan mahu dduk di riba aku. wah, cepat betul mesra budak ni. xtakut ke dgn aku. mane tahu aku penculik ke pembunuh ke? main tibai je duk dkat2 aku. budak2 skrg ni main ckp je dgn org yg xdikenali cpt betul mesranya. igt ye adik2 don't talk to stranger, bahaya!aku pun buat muka selamba dan meneruskan pembacaan aku. dgn lebih khusyuk ye.;P

after a minute, budak tu beralih dan terus dudk di kerusi bersebelahan aku. sambil mulutnye tidak berhenti henti mengomel. aku pun ringan2 la mulut ni "adik sapa nama?". "cha. tu ada 3 org kak.long, ain, ni cha." smbil menunjukkan 2 jari.aku jwab blik "eh, ni 2 bukan 3" "bukan la ni 3". aduh sudah aku yg salah ke budak ni yg betul kang bergduh plak aku dgn si kecik ni. iye kan je la. disebabkan confident nye dye mengatakan yg 2 tu 3 aku tnya lagi."umur bape tahun?" "5 tahun" ringkas je jwapan kalo x pnjg berjela. "dah sekolah belom?" "dah, cikgu ckp skrg cuti sekolah xyah pegi sekolah." "ohhh..."

hee, si kecik tu buat hal lg. "ni enset kakak ke?" smbil mengambil dan menelek fizikal enset aku tu dgn muka yg penuh minat. aku diam je. si kecik bukak.sringgs(cth bunyi enset aku bila buka). "wah!!bestnye enset kakak."sambil buka n tutup berkali2. aku tgk dgn muka x puas hati ok je kalo dok main mcm 2 xpela jgn tgk yg lebeyh2 dlm2 tu sudah.setelah buka n dibiarkan dgr lg suara si kecik " eh, eh ada pempuan main gitar la, dasyat ohh. akak beli kat mane ni?" aku jawab ringkas "kat kedai". " oh, nanti boleh la belikan utk adik ye." "erkk..."(kelu aku utk berkata2 lg.)


p/s: sempat aku ckp sebelum blik. "adik kecik lg dah besar bru boleh beli enset ye." "yeay!!akak nak belikan enset." ahh sudah baik aku chow dulu.

No comments:

Post a Comment